top of page
  • תמונת הסופר/תEilat Pozniak

מה לדלק ולחינוך פיננסי

עודכן: 21 באפר׳ 2023


אני מאמינה גדולה בשיתוף הילדים בחיים שלי, וכשזה נוגע לכסף, יש גבול עדין שצריך לשים לב שלא חוצים. אני רוצה ללמד אותם התנהלות כלכלית חכמה, אבל לא לגרום להם לחרדה סביב הנושא הכלכלי. למדתי שהדרך הטובה ביותר ללמד את הילדים על כסף, היא דרך חוויות היום יום. לא להפוך את זה לביג דיל, כי בסופו של דבר, הילדים שלנו יתקלו בכסף בכל סיטואציה בחיים שלהם.


קחו למשל סיטואציה שגרתית כמו מילוי דלק.

לפני איזה זמן, נסעתי עם הילדים ברכב לספורטק. בלי קשר לכסף רגע, זה לא בילוי שאני אוהבת במיוחד ולכן כשאמרתי להם שהולכים לספורטק, רמת ההתרגשות היתה בשמיים (הילדים מכירים את אמא שלהם היטב).

בקיצור,

מגיעים קרוב לספורטק ואני מבינה שאני צריכה לתדלק, אז דיברתי את המחשבות שלי. אמרתי להם שליד הספורטק יש תחנת דלק אז ניכנס לתדלק ולמלא אויר בגלגלים.


יואב שואל: "בתחנה האדומה?" (רואה אותה מהכביש)

עניתי שלא, בתחנה הכתומה.

יואב: "אבל אני לא רואה אותה, אני רואה את התחנה האדומה".

עניתי שהתחנה הכתומה נמצאת ממש מאחור והנסיעה לשם לא תעכב אותנו (כי תכל'ס, מה שעניין אותו זה מתי נגיע לספורטק).


כמובן, שזה מיד העלה אצלו תהייה, למה אני בוחרת בתחנה הכתומה ולא בתחנה האדומה שהוא רואה בבירור על הכביש?


זה מה שאני אוהבת לקרוא לו: ניצול הזדמנויות ללמידה כלכלית.


הסברתי שהדלק בתחנה הכתומה זול יותר, למרות שזה בדיוק אותו הדלק כמו בתחנה האדומה. אז למה שנשלם יותר על אותו המוצר בדיוק? מה גם שזה לא משפיע על זמן ההגעה שלנו לספורטק (אגב, גם אם היה משפיע זה היה שווה את זה במקרה הזה), לא מטרטר אותנו ולא מגביל אותנו.


ואז הוא אמר: "אהה, זה כדי שיהיה לנו עוד כסף לדברים שאנחנו רוצים, נכון?"


בום! פה הבנתי שהצלחתי להעביר לו את המסר.


לא מסר סגפני, חלילה. אלא מסר של צרכנות נבונה, של השוואת מחירים, של בחירה. מסר לפיו כאשר מתכננים נכון, יכול להישאר כסף לדברים שאנחנו רוצים (להבדיל מצריכים).


ילדים לומדים מהפעולות שאנחנו עושים.

הוא היה איתי ברכב, ראה וחווה את הבחירה שעשיתי, דאגתי לנמק לו אותה בצורה ברורה, מה שהוביל לכך שהוא עשה הסקה נכונה: אם נשלם פחות על מוצרים, ישאר לנו כסף לדברים אחרים.


זה הבהיר לי שוב כמה חשוב לשתף את הילדים בהתנהלות השוטפת שלנו. בין אם זה לקחת אותם לסופר או למלא דלק. אבל כשעושים את זה, תדאגו באמת לשתף אותם, להיות שם איתם ולתווך – זו הדרך להבטיח שהם ילמדו את מה שחשוב לכם ללמד אותם.


אגב,

אם חינוך פיננסי לילדים מעניין אתכם, מוזמנים ומוזמנות להאזין לפודקאסט שלי ושל נועם ברעם: "אמא, תקני לי". לחיצה פה ואתם שם :)

bottom of page